06 Απριλίου 2014

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 19-20

LECTIO XIX  ΜΑΘΗΜΑ 19
1. nobilissimi generis: Nα κλιθούν µαζί και στους δύο αριθµούς.
2. Nα µεταφέρετε τις αντωνυµίες και τα αντωνυµικά επίθετα του κειµένου στην
3. Nα µεταφερθούν τα ρήµατα του κειµένου στο αντίστοιχο πρόσωπο του
άλλου αριθµού στο χρόνο, στην έγκλιση και στη φωνή που βρίσκονται.
4. Nα γραφούν οι αρχικοί χρόνοι όλων των ρηµάτων του κειµένου και στις δύο
φωνές (εφόσον υπάρχουν).
5. Nα µετατραπεί η παθητική σύνταξη σε ενεργητική:
α) Catilina a Cicerone ex urbe expulsus est.
β) Ab Antonio, altero consule, Catilina ipse cum exercitu suo proelio victus
est.
γ) Multae gentes ab illo superatae erant.
δ) Magnus numerus hostium a militibus nostris captus est.
ε) Ille a Hercule interfectus est.
6. Nα µετατραπεί η ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
α) Romulus moenia Martia condidit Romanosque de suo nomine appellavit.
β) Iulus regnum ab Lavinio transtulit et Albam Longam munivit.
γ) Ilia duos filios, Romulum et Remum, peperit, quos lupa nutrivit.
δ) Hunc tu in caelo accepisti.
ε) Caesar Augustus Belli portas clausit et Saturnium regnum restituet.
7. Nα εξαρτήσετε ολόκληρο το κείµενο πλην της τελευταίας περιόδου από τη
φράση «Eutropius tradit...» και να επιφέρετε τις απαραίτητες τροποποιήσεις.

LECTIO XX ΜΑΘΗΜΑ  20
1. Να µεταφέρετε τα αρσενικά ουσιαστικά της γ΄ κλίσης στην αντίστοιχη
πτώση του άλλου αριθµού.
2. Να γράψετε τη γενική και αφαιρετική πληθυντικού των θηλυκών της
γ΄ κλίσης.
3. Να κλίνετε στον ενικό αριθµό τα ουσιαστικά µαζί µε τα επίθετα που τα
συνοδεύουν: mirabilis casus, posterus dies.
4. Να κλίνετε στον πληθυντικό αριθµό τα ουσιαστικά µαζί µε τις αντωνυµίες
που τα συνοδεύουν: hic annus, illud nomen.
5. Να γράψετε τον υπερθετικό βαθµό των επιθέτων «mirabilis», «tristis» και
«trepidus» στα τρία γένη στην ονοµαστική του πληθυντικού αριθµού.
6. Να γράψετε τους αρχικούς χρόνους των ρηµάτων που είναι αποθετικά.
Ποιους τύπους διατηρούν τα αποθετικά ρήµατα από την ενεργητική φωνή;
7. Να σχηµατίσετε τα απαρέµφατα της ενεργητικής φωνής των ρηµάτων:
saluto, exterreo, adduco.
8. Να σχηµατίσετε τις µετοχές της ενεργητικής και παθητικής φωνής των
ρηµάτων «prorepo», «capio», «exclaudo». Τι είδους πράξη εκφράζει
καθεµιά;
9. Να τεθεί στην ενεργητική περιφραστική συζυγία (όλων των χρόνων) η
πρόταση: miles pedes animadvertit.
10. Να µετατραπούν τα ρήµατα των παρακάτω προτάσεων σε απαρέµφατα
α) του ενεστώτα και β) του παρακειµένου εξαρτώµενα από την έκφραση
«Suetonius tradit». Να κάνετε τις αλλαγές που απαιτεί η απαρεµφατική
σύνταξη µε ειδικό απαρέµφατο:
α) Claudius quinquagessimo anno aetatis suae imperium cepit mirabili
quodam casu.
β) Paulo post rumore caedis Claudius exterritus prorepsit ad solarium
proximum et inter vela praetenta se abdidit.
γ) Discurrens miles pedes eius animadvertit.
δ) Miles eum latentem adgnovit.
ε) Miles hinc ad commilitones suos eum adduxit.
στ) Claudius ab his in castra delatus est tristis et trepidus.
11. Να µετατραπούν τα ρήµατα των παρακάτω προτάσεων σε απαρέµφατα
εξαρτώµενα από το ρήµα που δίδεται στην παρένθεση.
α) Claudius quinquagessimo anno aetatis suae imperium cepit mirabili
quodam casu. (dicor)
β) Discurrens miles pedes eius animadvertit. (feror)
γ) Miles hinc ad commilitones suos eum adduxit. (dicor)
12. Να µετατραπούν τα ρήµατα των παρακάτω προτάσεων σε απαρέµφατα
εξαρτώµενα από το ρήµα «debeo».
α) Claudius quinquagessimo anno aetatis suae imperium cepit mirabili
quodam casu.
β) Exclusus ab insidiatoribus Caligulae recesserat in diaetam.
γ) Paulo post rumore caedis Claudius exterritus prorepsit ad solarium
proximum et inter vela praetenta se abdidit.
δ) Discurrens miles pedes eius animadvertit.
13. Να µετατρέψετε τη σύνταξη από ενεργητική σε παθητική.
α) Claudius quinquagessimo anno aetatis suae imperium cepit mirabili
quodam casu.
β) Discurrens miles pedes eius animadvertit.
γ) Imperatorem eum salutavit.
δ) Hinc ad commilitones suos eum adduxit.
14. Να µετατρέψετε τη σύνταξη από παθητική σε ενεργητική.
α) Claudius ab insidiatoribus Caligulae exclusus est.
β) Claudius rumore caedis exterritus est.
γ) Claudius ab his in castra delatus est tristis et trepidus.
δ) Postero die Claudius imperator factus est.
15. Να αναγνωρίσετε το είδος των µετοχών του κειµένου και να δηλώσετε την
πράξη που δηλώνουν σε σχέση µε το ρήµα της πρότασης.
16. Cui nomen est Hermaeum: Να αναγνωρίσετε το είδος της δευτερεύουσας
πρότασης.
17. Dum obvia turba quasi moriturum eum miseratur: Να αναγνωρίσετε το είδος
της δευτερεύουσας.

 Oι δευτερεύουσες χρονικές προτάσεις που δηλώνουν το σύγχρονο είναι στην ύλη της Γ΄ Λυκείου. Όµως καλό είναι να γίνει αναφορά σ αυτόν µόνο τον «dum» ο οποίος εκφράζει µια συνεχιζόµενη πράξη, στη διάρκεια της οποίας συµβαίνει µια άλλη πράξη, για να καταλάβουν και οι µαθητές πώς βρέθηκε η οριστική του ενεστώτα (miseratur) σε αφήγηση γεγονότων του παρελθόντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου