27 Ιανουαρίου 2014

φύλλο εργασίας Βιβλίο 3, κεφάλαιο 3, Ιστορίαι Θουκυδίδου

Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 70
Α. Ελεύθερης ανάπτυξης
1. ὑπὸ Κορινθίων ἀφεθέντες: Ποια ήταν τα κίνητρα της πράξης αυτής των Κορινθίων;
2. λόγῳ µὲν ἔργῳ δέ: Να εξηγήσετε τη σηµασία που έχει η αντίθεση για τη µέθοδο του ιστορικού.
3. Για ποιους λόγους οι ολιγαρχικοί οδήγησαν τον Πειθία σε δίκη; Πώς αντέδρασε ο Πειθίας;
4. Να γράψετε, µε βάση το κείµενο, τα αίτια που οδήγησαν τους  ολιγαρχικούς στο πραξικόπηµα.
5. Να χαρακτηρίσετε την πολιτική κατάσταση που περιγράφει ο Θουκυδίδης στο συγκεκριµένο κείµενο.
6. Ποιες συνθήκες οδήγησαν στη δολοφονία του Πειθία; Πώς κρίνετε το γεγονός;
7. Σε ποια σηµεία του κειµένου φαίνεται ότι ο Θουκυδίδης δεν καταγράφει απλώς τα ιστορικά γεγονότα, αλλά εµβαθύνει σ αυτά  (παρουσιάζοντας δηλαδή αίτια, κίνητρα, σκοπιµότητες);
8. Αθηναίοις µὲν σύµµαχοι Πελοποννησίοις δὲ φίλοι: Πώς κρίνετε τη στάση των Κερκυραίων;

Β. Ερωτήσεις σύντοµης απάντησης
1. Να εντοπίσετε τα θεµατικά κέντρα της ενότητας.
2. Ποιο ρήµα χρησιµοποιεί ο ιστορικός για να δηλώσει την αρχή του  εµφυλίου πολέµου;
3. τοῖς προξένοις: Πώς οριζόταν κάποιος ως πρόξενος και ποιος ήταν ο ρόλος του;
4. Ποιο ρόλο έπαιξαν οι απελευθερωµένοι αιχµάλωτοι και πώς θα  χαρακτηρίζατε τη δράση τους;
4. κατὰ τὰ ξυγκείµενα: Σε ποιο γεγονός αναφέρεται ο ιστορικός;
5. ἦν γὰρ Πειθίας ἐθελοπρόξενος: Ποιος ήταν ο ρόλος του Πειθία;
6. τέµνειν χάρακας ἐκ τοῦ τε Διὸς τοῦ τεµένους καὶ τοῦ ᾿Αλκίνου: Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι η αντιµήνυση του Πειθία στηρίζεται στην κατηγορία αυτή;
7. Να χαρακτηρίσετε το ήθος του Πειθία όπως διαγράφεται στο κείµενο.
8. Πώς αντέδρασαν οι ολιγαρχικοί στην προσπάθεια του Πειθία να στρέψει εναντίον τους τη Βουλή;
9. Με ποιους χρόνους δηλώνεται η δράση των ολιγαρχικών και γιατί επιλέγονται αυτοί οι χρόνοι;
2. Γραµµατικές ασκήσεις
1. νοµίζειν - λαβόντες: Να γράψετε τους ίδιους τύπους σε όλους τους χρόνους.
2. τεµένους, ἄνδρες, πλῆθος, χάρακα, στατήρ: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών στον ενικό και πληθυντικό αριθµό.
3. ὀλίγοι, φίλοι, ἐχθροί: Να γράψετε τα παραθετικά των επιθέτων στο ίδιο γένος, πτώση και αριθµό.



3. Συντακτικές ασκήσεις
1. ὅπως ἀποστήσωσιν ᾿Αθηναίων τὴν πόλιν, ὥστε τῷ νόµῳ χρήσασθαι: Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς τις προτάσεις.
2. Να γράψετε α) τις αιτιολογικές και β) τις χρονικές µετοχές του κειµένου.
4. Λεξιλογικές - Σηµασιολογικές ασκήσεις
1. ὀφειλή, φήµη, ποίηµα, τοµή, ταµίας, εγγύηση, εξόφληση, λαβή, προϊστάµενος, αποστάτης, τύχη, είσοδος, τεµάχιο: Με ποιες λέξεις του κειµένου σχετίζονται ετυµολογικά οι παραπάνω;
3. ἀποδῶσιν, ἐτύγχανε: Να γράψετε τέσσερα παράγωγα ουσιαστικά ή επίθετα, απλά ή σύνθετα, για καθένα από τα ρήµατα που δίνονται και να σχηµατίσετε µε αυτά ονοµατικά σύνολα.
4. ἀγουσῶν:  Να γράψετε δέκα παράγωγα ουσιαστικά, απλά ή σύνθετα, από το ρήµα ἄγω.
5. ξυγκείµενα: α) Ποια είναι η σηµασία της λέξης;
β) Αντικαθιστώντας την πρόθεση διαδοχικά µε πέντε άλλες προθέσεις, να γράψετε σύνθετες λέξεις, δόκιµες στη νέα ελληνική, και να τις χρησιµοποιήσετε σε σύντοµες φράσεις

1 σχόλιο: