Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 70
Α. Ελεύθερης ανάπτυξης
1. ὑπὸ Κορινθίων
ἀφεθέντες: Ποια ήταν τα κίνητρα της πράξης αυτής των Κορινθίων;
2. λόγῳ µὲν
ἔργῳ δέ: Να εξηγήσετε τη σηµασία
που έχει η αντίθεση για τη µέθοδο του ιστορικού.
3. Για ποιους λόγους οι
ολιγαρχικοί οδήγησαν τον Πειθία σε δίκη; Πώς αντέδρασε ο Πειθίας;
4. Να γράψετε, µε βάση το
κείµενο, τα αίτια που οδήγησαν τους
ολιγαρχικούς στο πραξικόπηµα.
5. Να χαρακτηρίσετε την πολιτική
κατάσταση που περιγράφει ο Θουκυδίδης στο συγκεκριµένο κείµενο.
6. Ποιες συνθήκες οδήγησαν στη
δολοφονία του Πειθία; Πώς κρίνετε το γεγονός;
7. Σε ποια σηµεία του κειµένου
φαίνεται ότι ο Θουκυδίδης δεν καταγράφει απλώς τα ιστορικά γεγονότα, αλλά
εµβαθύνει σ αυτά (παρουσιάζοντας δηλαδή αίτια, κίνητρα,
σκοπιµότητες);
8. Αθηναίοις
µὲν σύµµαχοι
Πελοποννησίοις δὲ φίλοι: Πώς
κρίνετε τη στάση των Κερκυραίων;
Β. Ερωτήσεις σύντοµης
απάντησης
1. Να εντοπίσετε τα θεµατικά
κέντρα της ενότητας.
2. Ποιο ρήµα χρησιµοποιεί ο
ιστορικός για να δηλώσει την αρχή του εµφυλίου
πολέµου;
3. τοῖς προξένοις: Πώς οριζόταν
κάποιος ως πρόξενος και ποιος ήταν ο ρόλος του;
4. Ποιο ρόλο έπαιξαν οι
απελευθερωµένοι αιχµάλωτοι και πώς θα χαρακτηρίζατε
τη δράση τους;
4. κατὰ τὰ ξυγκείµενα: Σε ποιο
γεγονός αναφέρεται ο ιστορικός;
5. ἦν γὰρ Πειθίας ἐθελοπρόξενος:
Ποιος ήταν ο ρόλος του Πειθία;
6. τέµνειν χάρακας ἐκ τοῦ τε Διὸς
τοῦ τεµένους καὶ τοῦ ᾿Αλκίνου: Πώς εξηγείτε το γεγονός ότι η αντιµήνυση του
Πειθία στηρίζεται στην κατηγορία αυτή;
7. Να χαρακτηρίσετε το ήθος του
Πειθία όπως διαγράφεται στο κείµενο.
8. Πώς αντέδρασαν οι ολιγαρχικοί
στην προσπάθεια του Πειθία να στρέψει εναντίον τους τη Βουλή;
9. Με ποιους χρόνους δηλώνεται η
δράση των ολιγαρχικών και γιατί επιλέγονται αυτοί οι χρόνοι;
2. Γραµµατικές ασκήσεις
1. νοµίζειν - λαβόντες: Να
γράψετε τους ίδιους τύπους σε όλους τους χρόνους.
2. τεµένους, ἄνδρες, πλῆθος,
χάρακα, στατήρ: Να γράψετε τις πλάγιες πτώσεις των ουσιαστικών στον ενικό και
πληθυντικό αριθµό.
3. ὀλίγοι, φίλοι, ἐχθροί: Να
γράψετε τα παραθετικά των επιθέτων στο ίδιο γένος, πτώση και αριθµό.
3. Συντακτικές ασκήσεις
1. ὅπως ἀποστήσωσιν ᾿Αθηναίων τὴν
πόλιν, ὥστε τῷ νόµῳ χρήσασθαι: Να χαρακτηρίσετε συντακτικώς τις προτάσεις.
2. Να γράψετε α) τις αιτιολογικές
και β) τις χρονικές µετοχές του κειµένου.
4. Λεξιλογικές -
Σηµασιολογικές ασκήσεις
1. ὀφειλή, φήµη, ποίηµα, τοµή,
ταµίας, εγγύηση, εξόφληση, λαβή, προϊστάµενος, αποστάτης, τύχη, είσοδος,
τεµάχιο: Με ποιες λέξεις του κειµένου σχετίζονται ετυµολογικά οι παραπάνω;
3. ἀποδῶσιν, ἐτύγχανε: Να γράψετε
τέσσερα παράγωγα ουσιαστικά ή επίθετα, απλά ή σύνθετα, για καθένα από τα ρήµατα
που δίνονται και να σχηµατίσετε µε αυτά ονοµατικά σύνολα.
4. ἀγουσῶν: Να γράψετε δέκα παράγωγα ουσιαστικά, απλά ή
σύνθετα, από το ρήµα ἄγω.
5. ξυγκείµενα: α) Ποια είναι η
σηµασία της λέξης;
β) Αντικαθιστώντας την πρόθεση
διαδοχικά µε πέντε άλλες προθέσεις, να γράψετε σύνθετες λέξεις, δόκιµες στη νέα
ελληνική, και να τις χρησιµοποιήσετε σε σύντοµες φράσεις
Μπορείτε να μ πείτε την απάντηση της ασκ 7 ελεύθερης ανάπτυξης;
ΑπάντησηΔιαγραφή