ΜΑΘΗΜΑ
17 LECTIO XVIΙ
1. Nα µετατραπεί
η ενεργητική σύνταξη σε παθητική:
α) Lupa
liberos nutriebat.
β) Milites
testamenta obsignabant.
γ) Venti
Aenean in Africam portabant.
δ) Regina
Aenean amabat et Aeneas reginam.
ε) Belua
incolis nocebat.
στ) Poetam
curae et miseriae excruciabant.
ζ) Horum
voces milites perturbabant.
η) Puella
catellum multum amabat.
θ) Romani
pericula audacia propulsabant.
ι) Silius ingenium Vergili fovebat.
ια) Silius Vergilium ut puer magistrum honorabat.
ιβ) Nostri pila in hostes mittebant.
2. Nα προσδιορίσετε
το είδος των απαρεµφάτων του κειµένου και να
δικαιολογήσετε
τον χρόνο στον οποίο βρίσκονται.
3. Nα εντοπίσετε τα υποκείµενα των απαρεµφάτων
του κειµένου και να
δικαιολογήσετε
την πτώση τους.
ΜΑΘΗΜΑ 18 LECTIO XVIII
1. Να γράψετε τη
µετοχή (και στα τρια γένη) του παθητικού παρακειµένου των
ρηµάτων «conor», «video», «condo», «fero», «verto» και
«audio». Ποια η
σηµασία της;
2. Να µεταφέρετε
τους παρακάτω ρηµατικούς τύπους στο β΄ πληθυντικό
πρόσωπο της
οριστικής του µέλλοντα, στη φωνή που δίδονται:
α) dicitur:
.........................................................................................................
β) aspexit:
.........................................................................................................
γ) condidit: .......................................................................................................
δ) sensit:
...........................................................................................................
ε) fertur: ...........................................................................................................
στ) pergit:
...........................................................................................................
ζ) traxit:
............................................................................................................
η) interficitur:
...................................................................................................
3. coepit: Να κλίνετε την οριστική των συντελικών
χρόνων του ρήµατος. Ποια
είναι η σηµασία
τους; Ποιο ρήµα αναπληρώνει τους χρόνους του «coepi»
που λείπουν;
4. Σε ποια πτώση
βρίσκεται το υποκείµενο του ειδικού απαρεµφάτου, επί
ταυτοπροσωπίας,
όταν εξαρτάται από λεκτικά και δοξαστικά ρήµατα α)
ενεργητικής φωνής
και β) παθητικής φωνής; Να γράψετε ένα παράδειγµα για
κάθε περίπτωση.
5. Να αλλάξει η
σύνταξη των παρακάτω προτάσεων σε απαρεµφατική µε
εξάρτηση από τα
παθητικά ρήµατα, που δίδονται στην παρένθεση.
α) Cacus vi Herculem prohibuit. (dicor)
β) Multos Hercules clava interfecit. (feror)
γ) Terror Cassium e somno excitavit. (dicor)
δ) Incolae mugitum boum audiverunt et ad proximam
speluncam
perrexerunt. (feror)
ε) Speculatores hostes aspexerunt et confusi se amovere
coeperunt. (nuntior)
στ) Milites apud flumen refecerunt et dormiverunt. (feror)
ζ) Romani Germanos, homines ingentis magnitudinis
corporum, ad se venire
viderunt. (nuntior)
29. Να
συµπληρώσετε τα κενά, ώστε να χαρακτηρίζεται πλήρως η συντακτική
λειτουργία των
λέξεων ή προτάσεων που δίνονται.
α) adduxisse είναι .... απαρ., ως ....... του ρήµατος...........
β) Geryonis είναι γενική ...... στο.......
γ) eum είναι ....... προσδιορισµός στο ...
δ) ubi postea Romulus urbem Romam condidit είναι δευτερεύουσα ............ πρόταση
προσδιοριστική
στο .............
ε) ipse είναι ...... προσδ. στο ......
στ) viribus είναι αφαιρετική ...... από το.....
ζ) abesse
είναι .... απαρ.,ως ..... του ρήµ. ...
η) ex loco είναι εµπρόθ. προσδ. που δείχνει .......
θ) versa είναι ....... µετοχή, εξαρτώµενη από το .. και µε
υποκείµενο το .....
ι) mugitus είναι...... στο ........
ια) clava είναι αφαιρετική ...... από το ......
ιβ) prohibere είναι...... απαρ., ως.......στο ρήµα .... και µε υποκ. το ......
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου